blog.etransport.pl
Roszczenia i szkody w transporcie - czyli jak nie stracić?
  
Szkody kradzieżowe i rabunkowe – gdzie parkować (cz. 1)
2009-09-24

O tym, gdzie parkować w czasie transportu towaru z pewnością wiedzą więcej przewoźnicy a na pewno wiedzą jeszcze więcej sami kierowcy. Nie będę więc wskazywał lub sugerował miejsc, na których może parkować tabor ciężki, ale skoncentruję się nad tym, gdzie parkować, żeby być w zgodzie z warunkami ubezpieczenia OCP.

______________________________________

 

Parkowanie (lub postój) w czasie transportu to coś bardzo normalnego dla każdego przewoźnika. Konieczność odbywania postoju wynika bowiem z wielu czynników – konieczności przestrzegania czasu pracy i jazdy, zwiększenia bezpieczeństwa transportu ładunku i ruchu drogowego oraz … zwykłych potrzeb ludzkich.

Niestety nie zawsze jest to coś normalnego dla zakładów ubezpieczeń tworzących warunki ubezpieczenia OCP.

Kilka przykładów zapisów w polisach OCP

Przykład 1(z polisy znanego polskiego ubezpieczyciela)

(…)

„b) postój w przypadku braku możliwości zaparkowania w pobliżu na parkingu strzeżonym odbywa się w obrębie stacji paliw, hotelu, motelu, baru, restauracji w miejscu oświetlonym podczas postoju w porze nocnej oraz w czasie pracy tych instytucji i wynika z:

-    przepisów o czasie pracy kierowcow

- tankowania paliwa lub uzupełnienia innych płynów eksploatacyjnych

- zaspokojenia potrzeb fizjologicznych

- spożywania posiłku.

c) postój wynikający z konieczności przekazania ładunku lub wynikający z konieczności oczekiwania na ładunek odbywa się na ogrodzonym i dozorowanym terenie, a w przypadku postoju w porze nocnej od zmierzchu do świtu również oświetlonym.”

(…)

 

Zapis pkt. c. oznacza, że zakład ubezpieczeń ponosi odpowiedzialność za szkody wskutek rabunku i kradzieży o ile jest to „postój wynikający z konieczności przekazania ładunku …”.  

 

Ale – co jest najważniejsze – nie będzie ponosił odpowiedzialności (ten zapis należy tak rozumieć), gdy postój wynikający z konieczności np. przekazania ładunku odbywa się poza terenem ogrodzonym i dozorowanym np. w obrębie pobliskiej całodobowej stacji paliw.

 

Pkt. b mówi bowiem, że postój w obrębie stacji paliw jest dozwolony tylko wtedy, gdy wynika z:

-         przepisów o czasie pracy kierowców

-         tankowania paliwa lub uzupełnienia innych płynów eksploatacyjnych

-         zaspokojenia potrzeb fizjologicznych

-         spożywania posiłku.

 

Zapis pkt. b nie daje możliwości postoju w obrębie stacji paliw w związku z przekazaniem ładunku, czyli dokładnie w związku z oczekiwaniem na przekazanie ładunku (rozładunek).

 

Co więc, jeśli kierowca dojedzie w nocy do miejsca rozładunku/dostawy i ochrona nie wpuści go na wewnętrzny ogrodzony i dozorowany parking?

 

Zapewne poszuka w pobliżu jakiejś całodobowej stacji paliw lub najbliższego parkingu i tam zaparkuje, gdyż trudno mu będzie znaleźć w pobliżu miejsca dostawy parking strzeżony. Zaparkuje i … rano okaże się, że część ładunku została skradziona.

 

Czy zakład ubezpieczeń, na podstawie przywołanych zapisów z warunków ubezpieczenia OCP, pokryje szkodę czy też nie?

 

Według mnie MOŻE, ale raczej NIEKONIECZNIE wypłaci.

______________________________________

 

Na wypadek ewentualnego powstania szkody kradzieżowej w opisanych okolicznościach, taka polisa OCP to dość spore ryzyko. Ale to jest moje zdanie.

 

Jeśli ktoś ma inne zdanie, proszę o komentarz.

 

 

www.cds-odszkodowania.pl

CDS
Wasze komentarze (0) »
Skomentuj »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

CDS o sobie

www.cds-odszkodowania.info działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora, OCP w ruchu kabotażowym na terenie Niemiec i OC zawodowej przewoźnika do licencji). Wspieramy również przewoźników w zakresie obsługi roszczeń i szkód transportowych (postępowania odwoławcze i sądowe oraz windykacja wierzytelności), obsługi szkód komunikacyjnych z AC (pojazdy ciężkie), prawa przewozowego i cywilnego, procedur związanych z likwidacją szkód, obsługi prawnej powstałych szkód, oceną ryzyka w firmach transportowych i spedycyjnych.