O tym, gdzie parkować w czasie transportu towaru z pewnością wiedzą więcej przewoźnicy a na pewno wiedzą jeszcze więcej sami kierowcy. Nie będę więc wskazywał lub sugerował miejsc, na których może parkować tabor ciężki, ale skoncentruję się nad tym, gdzie parkować, żeby być w zgodzie z warunkami ubezpieczenia OCP.
______________________________________
Parkowanie (lub postój) w czasie transportu to coś bardzo normalnego dla każdego przewoźnika. Konieczność odbywania postoju wynika bowiem z wielu czynników – konieczności przestrzegania czasu pracy i jazdy, zwiększenia bezpieczeństwa transportu ładunku i ruchu drogowego oraz … zwykłych potrzeb ludzkich.
Niestety nie zawsze jest to coś normalnego dla zakładów ubezpieczeń tworzących warunki ubezpieczenia OCP.
Kilka przykładów zapisów w polisach OCP
Przykład 1(z polisy znanego polskiego ubezpieczyciela)
(…)
„b) postój w przypadku braku możliwości zaparkowania w pobliżu na parkingu strzeżonym odbywa się w obrębie stacji paliw, hotelu, motelu, baru, restauracji w miejscu oświetlonym podczas postoju w porze nocnej oraz w czasie pracy tych instytucji i wynika z:
- przepisów o czasie pracy kierowcow
- tankowania paliwa lub uzupełnienia innych płynów eksploatacyjnych
- zaspokojenia potrzeb fizjologicznych
- spożywania posiłku.
c) postój wynikający z konieczności przekazania ładunku lub wynikający z konieczności oczekiwania na ładunek odbywa się na ogrodzonym i dozorowanym terenie, a w przypadku postoju w porze nocnej od zmierzchu do świtu również oświetlonym.”
(…)
Zapis pkt. c. oznacza, że zakład ubezpieczeń ponosi odpowiedzialność za szkody wskutek rabunku i kradzieży o ile jest to „postój wynikający z konieczności przekazania ładunku …”.
Ale – co jest najważniejsze – nie będzie ponosił odpowiedzialności (ten zapis należy tak rozumieć), gdy postój wynikający z konieczności np. przekazania ładunku odbywa się poza terenem ogrodzonym i dozorowanym np. w obrębie pobliskiej całodobowej stacji paliw.
Pkt. b mówi bowiem, że postój w obrębie stacji paliw jest dozwolony tylko wtedy, gdy wynika z:
- przepisów o czasie pracy kierowców
- tankowania paliwa lub uzupełnienia innych płynów eksploatacyjnych
- zaspokojenia potrzeb fizjologicznych
- spożywania posiłku.
Zapis pkt. b nie daje możliwości postoju w obrębie stacji paliw w związku z przekazaniem ładunku, czyli dokładnie w związku z oczekiwaniem na przekazanie ładunku (rozładunek).
Co więc, jeśli kierowca dojedzie w nocy do miejsca rozładunku/dostawy i ochrona nie wpuści go na wewnętrzny ogrodzony i dozorowany parking?
Zapewne poszuka w pobliżu jakiejś całodobowej stacji paliw lub najbliższego parkingu i tam zaparkuje, gdyż trudno mu będzie znaleźć w pobliżu miejsca dostawy parking strzeżony. Zaparkuje i … rano okaże się, że część ładunku została skradziona.
Czy zakład ubezpieczeń, na podstawie przywołanych zapisów z warunków ubezpieczenia OCP, pokryje szkodę czy też nie?
Według mnie MOŻE, ale raczej NIEKONIECZNIE wypłaci.
______________________________________
Na wypadek ewentualnego powstania szkody kradzieżowej w opisanych okolicznościach, taka polisa OCP to dość spore ryzyko. Ale to jest moje zdanie.
Jeśli ktoś ma inne zdanie, proszę o komentarz.
Skomentuj » |
etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przeczytaj inne teksty CDS
CDS o sobie