Ubezpieczyciele niechętnie ubezpieczają
odpowiedzialność cywilną BUS-przewoźników, a jeżeli już się na to godzą, takie
ubezpieczenie nie daje ani dostatecznego pokrycia, ani dostatecznej ochrony. Trudno
jest zrozumieć z czego wynika takie podejście zakładów ubezpieczeń, skoro
ubezpieczenia OCP dedykowane przewoźnikom posiadającym ciężki tabor są tak
powszechne. Zakłady
ubezpieczeń i pośrednicy ubezpieczeniowi oferują zatem BUS-przewoźnikom tanie polisy OCP, które nie
uwzględniają wielu ryzyk i nie dają optymalnej ochrony. Możliwe są jednak
rozwiązania, które dają szerokie pokrycie ubezpieczeniowe - i … nie muszą być one
wcale drogie.
Ubezpieczenie
BUS-odpowiedzialności cywilnej - na co zwrócić uwagę?
W
lutym br. wprowadziliśmy nową ofertę OCP dla BUS-przewoźników. Oferta jest
odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie przewoźników dotyczące polis OCP, które za
stosunkowo atrakcyjną cenę, w stopniu maksymalnym zabezpieczą ich interes.
Wprowadzona przez naszą kancelarię oferta dedykowana BUS-przewoźnikom daje
możliwość zawierania takiego ubezpieczenia OCP, które gwarantuje pełną ochronę
ubezpieczeniową ponoszonej odpowiedzialności cywilnej jaka wynika ze specyfiki wykonywanej działalności. Nasze rozwiązania dają możliwość
ustalenia wspólnego zakresu ubezpieczenia, niezależnie od tego, czy dotyczy ono
przewozów międzynarodowych, krajowych, czy też kabotażowych. Co jest
ważne, zakres ubezpieczenia jest ustalany w oparciu o obowiązujące
prawo przewozowe, ale nie jest ograniczany tymi przepisami, co jest istotne
przy przewozach kabotażowych, a szczególnie po Niemczech. Zobaczmy więc, co
można ubezpieczyć na warunkach naszej BUS-oferty OCP.
BUS-oferta OCP – od czego chroni nasza polisa?
Nasza BUS-oferta ubezpieczenia OCP przewiduje objęcie ochroną m. in. szkód rzeczowych w przesyłce:
·
wyrządzonych przez Ubezpieczonego wskutek
rażącego niedbalstwa,
·
spowodowanych kradzieżą, rabunkiem, rozbojem,
kradzieżą rozbójniczą lub zuchwałą,
·
powstałych wskutek przedostania się imigrantów
i uchodźców do przestrzeni ładunkowej pojazdu,
·
powstałych wskutek
wykonywania przewozu przez osobę będącą w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających,
·
powstałych w przesyłce w związku z konfiskatą, przepadkiem, zaborem,
przetrzymaniem lub wskutek innych rozporządzeń towarem przez uprawnione organy,
·
powstałych wskutek niewłaściwego, niedostatecznego lub nieprawidłowego zamocowania
i zabezpieczenia przesyłki na środku transportu,
·
powstałych wskutek naruszenia przez kierujących pojazdami przepisów ruchu
drogowego obowiązujących w kraju, w którym doszło do zdarzenia (szkody),
·
powstałych w przesyłce w czasie przewozu wykonywanego przez podwykonawców, bez
konieczności wpisywania Ubezpieczonego w list przewozowy,
·
powstałych w czasie załadunku i wyładunku, jeżeli Ubezpieczony jest zobowiązany w
umowie przewozu do wykonania tych czynności.
Ochrona obejmuje
również udokumentowane koszty dodatkowe, jak np. koszty transportu zastępczego,
uprzątnięcia miejsca zdarzenia, usunięcia pozostałości po szkodzie (np. wywóz,
składowanie lub utylizacja) oraz w przypadku braku ważności badania
technicznego pojazdu, jeżeli stan techniczny pojazdu nie przyczynił się do
powstania szkody.
Powyższe
ryzyka są objęte standardowym zakresem ubezpieczenia. Zainteresowani mają
możliwość objęcia ochroną ryzyk, które zazwyczaj nie są asekurowane polisami
OCP, m. in. ryzyk związanych z:
·
nieterminowym podstawieniem środka transportu
pod załadunek,
·
dochodzeniem bezpodstawnie potrąconych
należności z tytułu przewoźnego,
·
podniesieniem i wyciagnięciem środka
transportu, nawet jeśli koszty te nie są bezpośrednio związane z ratowaniem,
przeładunkiem przewożonej przesyłki i/lub dalszą kontynuacją transportu tym
środkiem transportu (dodatkowy assistance),
·
zanieczyszczeniem gleby paliwem pochodzącym
ze zbiorników.
Polski
rynek ubezpieczeniowy zazwyczaj ogranicza zakres ubezpieczenia OCP do szkód
rzeczowych w przesyłkach. Powyższe opcje są dla BUS-przewoźników o tyle
korzystne, że dają możliwość pokrywania kosztów ponoszonych poza standardową
ochroną ubezpieczeniową, np. związanych z ochroną prawną, obciążeniami
umownymi, czy też związane z usuwaniem zanieczyszczeń gleby wskutek wycieku
paliwa ze zbiornika.
Zaprezentowany powyżej model ubezpieczenia OCP dotyczy nie tylko przewozów
międzynarodowych i krajowych, ale również przewozów kabotażowych wykonywanych w
krajach Unii Europejskiej. Przewoźnicy wykonujący przewozy kabotażowe mają więc
możliwość uzyskania analogicznej ochrony jak w przypadku przewozów
międzynarodowych, z jednoczesnym uwzględnieniem prawa obowiązującego w danym
kraju. Ubezpieczyciele najczęściej bowiem ograniczają zakres ochrony do wymagań
lokalnego prawa, co może być niekorzystne w przypadku wystąpienia szkody –
dotyczy to głównie Niemiec, gdzie zakres ubezpieczenia określa niemieckie
prawo.
Prawne aspekty kształtujące odpowiedzialność
przewoźnika wykonującego przewozy kabotażowe zostały opisane w publikacji pt. „Kabotaż
w krajach UE - co należy wiedzieć”,
którą można pobrać z naszej strony: http://www.cds-odszkodowania.info/publikacje/ lub ze strony http://www.tsl-biznes.pl/wydania/1300-tsl-biznes-marzec-2014.
Jakie towary podlegają ubezpieczeniu?
Ze względu na
brak możliwości oceny, jakie przesyłki będą przewożone w okresie ubezpieczenia,
nasza BUS-oferta OCP przewiduje objęcie ubezpieczeniem przesyłek, które są lub
mogą być przewożone w przyszłości. Ubezpieczane są więc wszelkie rodzajowo
różne przesyłki, w tym m. in.: sprzęt RTV, komputerowy i jego części składowe,
telekomunikacyjny, AGD, telefony komórkowe, wyroby alkoholowe i tytoniowe,
leki, opony, części zamienne i podzespoły samochodowe, motocykle oraz
materiały niebezpieczne (z wyjątkiem klas I i VII). Ochroną objęte są również
szkody w przewożonych paletach lub innych jednostkach ładunkowych.
Postoje w czasie przewozów, czyli gdzie można parkować
Zastosowany przez nas model uwzględnia
specyfikę transportową, przez co Ubezpieczający lub jego podwykonawcy, w czasie
wykonywania przewozów nie muszą odbywać
postojów na parkingach strzeżonych. Nie muszą również parkować pojazdów
wyłącznie na parkingach przy całodobowych: stacjach
paliw, motelach, hotelach, restauracjach lub barach, co wynika z większości
polis OCP. Nasza BUS-oferta daje możliwość odbywania postojów również w innych
miejscach, m. in. jeżeli postój jest spowodowany:
· obowiązkiem
przyjęcia lub wydania przesyłki tj. w czasie trwania czynności związanych z
załadunkiem, doładunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem towaru oraz w czasie
oczekiwania na rozpoczęcie tych czynności,
·
brakiem możliwości odebrania od załadowcy lub przekazania
ładunku odbiorcy wskutek dotarcia na miejsce załadunku lub wyładunku poza
godzinami pracy załadowcy lub odbiorcy,
co jest dość ważne dla realności ochrony
ubezpieczeniowej. Warunki oczywiście zezwalają na odbywanie postojów w związku
z:
·
koniecznością załatwienia formalności finansowych i celnych związanych
z realizacją transportu, także w czasie oczekiwania na załatwienie tych
formalności,
·
koniecznym postojem na parkingach przy przejściach granicznych, terminalach
granicznych, oraz
·
przestrzeganiem przepisów prawa, w szczególności o czasie pracy
kierowcy, o czasie jazdy lub o zakazie poruszania się pojazdów ciężarowych
w określonym czasie.
Daje to
możliwość odbywania postojów tam, gdzie wymaga tego konieczność transportowa, nie
ograniczając przy tym ochrony ubezpieczeniowej, co jest praktyką stosowaną
przez wiele zakładów ubezpieczeń.
Franszyza redukcyjna – co to takiego i jak działa
Procentowa franszyza redukcyjna jest niekorzystna z punktu widzenia
interesów przewoźnika, gdyż zmniejsza znacznie zakres ochrony ubezpieczeniowej
– ubezpieczyciel nie pokrywa szkody w tej części. Stosowane przez nas
rozwiązania uwzględniają wyłącznie franszyzy kwotowe, a i te nie są wyższe niż
200 EUR. To powoduje, że już na etapie zawierania ubezpieczenia, Ubezpieczony
może oszacować swój udział w szkodzie, a ewentualne potrącenie nie spowoduje
poważnej straty finansowej. Przy franszyzie procentowej, której wysokość jest
określona w polisie, nie jest w stanie ocenić o jaką kwotę zakład ubezpieczeń
pomniejszy należne odszkodowanie, gdyż nieznana jest wysokość szkody. Z
powyższych powodów, stosowanie kwotowych franszyz jest zatem korzystne.
Główne zagrożenia w drogowym transporcie
towarów
Imigranci i uchodźcy – główne zagrożenie
W 2015 roku ruch imigracyjny uległ nasileniu i oprócz transportów z Francji
do Wielkiej Brytanii, szczególnie niebezpieczne stały się transporty z Włoch,
Turcji i Grecji. Ryzyko istnieje także na trasach z Hiszpanii do Francji lub
Niemiec oraz pomiędzy krajami położonymi w środkowej części kontynentu.
Niezależnie od kraju, w którym imigranci
przedostają się do ładowni pojazdu, ingerencja w przewożony ładunek często
doprowadza do dyskwalifikacji całego towaru. Dotyczy to szczególnie artykułów
spożywczych oraz farmaceutyków, które często w całości są kierowane do
utylizacji już przez służby kontrolujące (np. w Wielkiej Brytanii). W
najlepszym wypadku odbiorcy odmawiają ich przyjęcia, co umożliwia
zorganizowanie sprzedaży awaryjnej i zmniejszenia rozmiarów szkody. Utylizacja
i sprzedaż awaryjna są jednak dość kosztowne (m. in. przestój pojazdu i sama
utylizacja) i zwiększają rozmiar szkody.
Przeładowanie pojazdów i jego ewentualne skutki
Przekraczanie dopuszczalnej
masy całkowitej dotyczy głównie małych pojazdów do 3, 5 tony, których obecna konstrukcja
pozwala nawet na kilkakrotne przekroczenie dopuszczalnej ładowności. W
większości przypadków, za tego typu naruszenie organy kontrolujące, niezależnie
od miejsca stwierdzenia naruszenia, nakładają w drodze decyzji administracyjnej
kary pieniężne na podmiot wykonujący przewóz.
Kara pieniężna
nie jest jednak jedynym kosztem jaki może ponieść przewoźnik. Często bowiem
środek transportu jest zatrzymany przez służby kontrolujące w celu zważenia, a niejednokrotnie
również w celu rozładunku nadwyżki towaru ponad dopuszczalną normę. Nie tylko
opóźnia to dostawę towaru, ale powoduje również powstanie dodatkowych kosztów
związanych ze składowaniem oraz użyciem drugiego pojazdu w celu zrealizowania
przewozu.
Kabotaż – co wiedzieć należy
Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 z dnia 21.10.2009 r. określa
szczegółowe warunki wykonywania przewozów kabotażowych. Zgodnie z art. 8. ust.
2., dozwolone jest wykonanie:
·
3 przewozów w ciągu 7 dni, liczonych
od daty rozładunku towaru wwiezionego do kraju na liście CMR do ostatniego
rozładunku towaru przewożonego w ramach przewozu kabotażowego,
·
1 przewozu w ciągu 3 dni, liczonych
od daty wjazdu do kraju bez ładunku, do rozładunku towaru przewożonego w ramach
przewozu kabotażowego.
Należy przy tym wiedzieć, że o ilości przewozów nie
decyduje ilość przejazdów z punktu A do punktu B, a ilość listów przewozowych
wystawionych na te przewozy w wyżej wymienionych okresach. W uproszczeniu można
powiedzieć, że jeden list przewozowy
odpowiada jednemu przewozowi.
Art. 8. ust. 3.
wprowadza jeszcze kolejny dość istotny obowiązek. W czasie wykonywania
przewozów kabotażowych, kierowcy muszą posiadać przy sobie dokumenty
potwierdzające wjechanie do kraju na liście CMR. Brak dokumentów wwozowych, w
przypadku kontroli w czasie wykonywania przewozu kabotażowego, naraża
przewoźnika na karę grzywny w podobnym wymiarze jak w przypadku naruszenia art.
8. ust. 2. rozporządzenia.
___________________________________________________
W interesie każdego BUS-przewoźnika powinno być jak najpełniejsze
zabezpieczenie ponoszonej odpowiedzialności, gdyż tylko wtedy gwarantuje to
bezpieczeństwo finansowe. Rynek ubezpieczeniowy niestety ani nie chce
ubezpieczać takich przewoźników, ani też nie daje im dobrych rozwiązań
ubezpieczeniowych. Ponieważ specjalizujemy się w ocenie ryzyka transportowego,
potrafimy wypracować takie rozwiązania ubezpieczeniowe, które pozwalają na
pełną asekurację odpowiedzialności ponoszonej przez BUS-przewoźników. Sięgając
po polisę OCP należy najpierw ocenić, czy spełnia ona nasze oczekiwania, a
jeśli nie, skorzystać z naszych autorskich rozwiązań.
Jerzy Różyk
ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie
i ubezpieczeń transportowych
CDS Kancelaria Brokerska
Skomentuj » |
etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przeczytaj inne teksty CDS
CDS o sobie