W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r., ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego Dyrektywę Rady 96/26 WE, zmieniły się dość radykalnie zasady wydawania licencji na drogowy przewóz towarów oraz wypisów zposiadanych licencji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, podmioty ubiegające się o licencję lub wypisy z licencji, od 1 stycznia 2012 r. muszą posiadać odpowiednią zdolność finansową, aby „…być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe”. Art. 7 ust. 1. nakłada na przewoźników obowiązek wykazania takiej zdolności finansowej rocznymi sprawozdaniami finansowymi, poświadczonymi przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę.
Wdrodze odstępstwa od art. 1 wspomnianego rozporządzenia, art. 7 ust 2 daje przewoźnikom możliwość wykazania swojej zdolność finansowej za pomocą „…zabezpieczenia, takiego jak gwarancja bankowa lub ubezpieczenie, w tym ubezpieczenie odpowiedzialności zawodowej z jednego lub kilku banków lub innych instytucji finansowych, w tym przedsiębiorstw ubezpieczeniowych, …”.
Rozporządzenie daje zatem możliwość potwierdzania owejzdolności finansowej ubezpieczeniem odpowiedzialności zawodowej. GITD stoi jednak na stanowisku, że jeżeli zabezpieczeniem ma być ubezpieczenie to powinno ono obejmować „… roszczenia jakie powstają lub mogąpowstać w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa transportowego.”.
Biuro ds. Transportu Międzynarodowego (dawny BOTM) oraz Starostwa Powiatowe, przy przyjmowaniu wniosków o licencję lub wypis nie akceptują więc zabezpieczenia w postaci polis OCP i AC.
Odpowiedzią rynku ubezpieczeniowego jest stworzenie produktu, który zdaniem GITD spełnia wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i RadyEuropy (WE) nr 1071/2009.
Takim produktem jest opracowane przez CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. i Generali TU SA ubezpieczenie OC zawodowej przewoźnika drogowego. Opracowane przez ww. ubezpieczycieli warunki ubezpieczenia są akceptowane przez BTM (dawny BOTM) oraz Starostwa Powiatowe.
I choć taka polisa stanowi dla przewoźników dodatkowy koszt, zamyka ponad półroczny etap ewolucji naszego systemu i daje podmiotom, które chcą rozpocząć lub kontynuować tego typu działalność dość, spore ułatwienie przy uzyskiwaniu licencji i wypisów.
Szczegóły dotyczące warunków ubezpieczenia można znależć na naszej stronie internetowej.
Jerzy Różyk
CDS kancelaria Brokerska
Skomentuj » |
etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przeczytaj inne teksty CDS
CDS o sobie