blog.etransport.pl
Roszczenia i szkody w transporcie - czyli jak nie stracić?
  
Licencje transportowe - ubezpieczenie OC zawodowej przewoźnika jako odpowiedź na wymogi rozporządzenia nr 1071/2009
2012-08-15

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r., ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego Dyrektywę Rady 96/26 WE, zmieniły się dość radykalnie zasady wydawania licencji na drogowy przewóz towarów oraz wypisów zposiadanych licencji.

 

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, podmioty ubiegające się o licencję lub wypisy z licencji, od 1 stycznia 2012 r.   muszą posiadać odpowiednią zdolność finansową, aby „być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe”. Art. 7 ust. 1. nakłada na przewoźników obowiązek wykazania takiej zdolności finansowej rocznymi sprawozdaniami finansowymi, poświadczonymi przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę.

 

Wdrodze odstępstwa od art. 1 wspomnianego rozporządzenia, art. 7 ust 2 daje przewoźnikom możliwość wykazania swojej zdolność finansowej za pomocą „zabezpieczenia, takiego jak gwarancja bankowa lub ubezpieczenie, w tym ubezpieczenie odpowiedzialności zawodowej z jednego lub kilku banków lub innych instytucji finansowych, w tym przedsiębiorstw ubezpieczeniowych, …”.

 

Rozporządzenie daje zatem możliwość potwierdzania owejzdolności finansowej ubezpieczeniem odpowiedzialności zawodowej. GITD stoi jednak na stanowisku, że jeżeli zabezpieczeniem ma być ubezpieczenie to powinno ono obejmować „roszczenia jakie powstają lub mogąpowstać w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa transportowego.”. 

 

Biuro ds. Transportu Międzynarodowego (dawny BOTM) oraz Starostwa Powiatowe, przy przyjmowaniu wniosków o licencję lub wypis nie akceptują więc zabezpieczenia w postaci polis OCP i AC.

 

Odpowiedzią rynku ubezpieczeniowego jest stworzenie produktu, który zdaniem GITD spełnia wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i RadyEuropy (WE) nr 1071/2009.

 

Takim produktem jest opracowane przez CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. i Generali TU SA ubezpieczenie OC zawodowej przewoźnika drogowego. Opracowane przez ww. ubezpieczycieli warunki ubezpieczenia są akceptowane przez BTM (dawny BOTM) oraz Starostwa Powiatowe.

 

I choć taka polisa stanowi dla przewoźników dodatkowy koszt, zamyka ponad półroczny etap ewolucji naszego systemu i daje podmiotom, które chcą rozpocząć lub kontynuować tego typu działalność dość, spore ułatwienie przy uzyskiwaniu licencji i wypisów.

 

Szczegóły dotyczące warunków ubezpieczenia można znależć na naszej stronie internetowej.

 

Jerzy Różyk

CDS kancelaria Brokerska

 

www.cds-odszkodowania.info

 

 
CDS
Wasze komentarze (17) »
cds-odszkodowania
(2012-08-15 17:10:11)
Swoją drogą ciekaw jestem, czy przewoźnicy korzystają już z takiego rozwiązania.
utkm
(2012-08-19 22:06:09)
dla mnie to następne wyciągniecie kasy od przedsiębiorcy...
ese
(2012-08-20 10:56:09)
utkm- Na pewno jest to obowiązkowe? Są też inne sposoby. Poczytaj przepisy.
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

CDS o sobie

www.cds-odszkodowania.info działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora, OCP w ruchu kabotażowym na terenie Niemiec i OC zawodowej przewoźnika do licencji). Wspieramy również przewoźników w zakresie obsługi roszczeń i szkód transportowych (postępowania odwoławcze i sądowe oraz windykacja wierzytelności), obsługi szkód komunikacyjnych z AC (pojazdy ciężkie), prawa przewozowego i cywilnego, procedur związanych z likwidacją szkód, obsługi prawnej powstałych szkód, oceną ryzyka w firmach transportowych i spedycyjnych.