WSTĘP
W artykule z 27 grudnia 2009 r. skrótowo opisałem zakres odpowiedzialności cywilnej spedytora, przypadki istnienia odpowiedzialności oraz przywołałem podstawy prawne, w oparciu o które ta odpowiedzialność jest ukształtowana.
Artykuł choć krótki, zyskał ponad spodziewane zainteresowanie przedstawicieli branży TSL. Dlatego postanowiłem napisać nieco obszerniejszy suplement do tego artykułu i opisać, jak w praktyce ma się omawiana odpowiedzialność spedytora.
W tym artykule postaram się zobrazować, na czym polega praca spedytora. W następnym wykażę, jakie są zagrożenia związane z prowadzeniem działalności spedycyjnej.
NA CZYM WŁAŚCIWIE POLEGA PRACA SPEDYTORA?
Spedytor pracuje w oparciu o zlecenia otrzymywane od swoich kontrahentów zainteresowanych przemieszczeniem ich towarów z punktu A do punktu B.
1. Zlecenie spedycyjne – początek
Co to jest zlecenie spedycyjne?
Ano jest to coś, na podstawie czego spedytor rozpoczyna działanie. Owe „coś” jest w praktyce zleceniem, które w większości nic nie określa. I choć nazywa się „zlecenie spedycyjne” i można wysnuć wniosek, że chodzi o zorganizowanie przewozu, to z samej treści niekoniecznie to wynika.
Co więc zazwyczaj określa takie zlecenie?
1. Zlecającego
2. Zleceniobiorcę
3. Miejsce, datę i godzinę załadunku
4. Miejsce, datę i godzinę rozładunku
5. Osoby kontaktowe zlecającego
6. Nazwę towaru (niekoniecznie, rzadko)
7. Ilość palet/opakowań towaru
8. Wagę towaru (niekoniecznie)
9. Wartość towaru (bardzo rzadko)
10. Warunki dostawy – Incoterms (niekoniecznie)
11. Proponowaną zapłatę za usługę (często podaje się – za fracht)
12. Postanowienia dodatkowe:
- warunki transportu (np. temperatura)
- rodzaj środka transportu (np. zabudowa)
- ubezpieczenie (zwykle dotyczy samego przewozu a więc raczej chodzi o przewoźnika)
- podstawa prawna odpowiedzialności (zwykle dotyczy samego przewozu)
- kary za niedotrzymanie terminów
- inne
Co wynika z takiego zlecenia?
Pozornie wydaje się, że wszystko jest jasne, ale … ze zlecenia w ogóle nie wynika co zlecający zleca zleceniobiorcy (spedytorowi) - czy jest to zorganizowanie przewozu, czy może sam przewóz.
Niejednokrotnie zapisy w treści zlecenia mogą sugerować, że wcale nie chodzi o zorganizowanie przewozu, tylko o przewóz.
2. Umowa – rozpoczęcie działania
Jaką więc umowę zawrze spedytor podpisując takie zlecenie?
Może to być umowa na zorganizowanie przewozu, ale doświadczenie wskazuje, że w większości przypadków będzie to umowa przewozu. I nie ma tutaj specjalnego znaczenia, że zlecenie ma tytuł „Zlecenie spedycyjne” – decyduje treść zlecenia, gdyż ona określa charakter umowy.
Jeżeli więc spedytor nie dysponuje środkami transportu i prowadzi działalność wyłącznie jako spedytor, dlaczego zawiera umowę o przewóz towaru?
Nie umie tego ocenić, nie zwraca na to uwagi, nie korzysta z usług kompetentnego doradcy … powodów jest z pewnością wiele. Każdy potrafi doprowadzić do problemów.
3. Działania operacyjne
Skoro spedytor zawarł już ze zleceniodawcą stosowną umowę zaczyna działać.
W jaki sposób spedytor wywiązuje się z umowy?
Ponieważ nie ma środków transportu lub prowadzi działalność transportową a nie chce sam przewieźć towaru zleca konkretnemu przewoźnikowi, z którym współpracuje lub szuka i znajduje przewoźnika, który ten towar przewiezie.
W jaki sposób spedytor szuka przewoźnika do przewiezienia towaru?
1. Zamieszcza ogłoszenie o wolnym ładunku na giełdzie transportowej lub
2. Szuka na giełdzie transportowej odpowiedniego przewoźnika.
Spedytor znajduje odpowiedniego przewoźnika, strony uzgadniają telefonicznie lub mailowo warunki i spedytor przekazuje przewoźnikowi zlecenie transportowe, które po podpisaniu przez przewoźnika przybiera formę umowy.
Tylko jakiej umowy?
Tutaj jest podobnie jak w przypadku zlecenia spedycyjnego i umowy o zorganizowanie przewozu – różnica polega na tym, że to zlecenie nazywa się „transportowe” (spotyka się również zlecenie przewozu, o przewóz, na transport).
I tak samo jak w przypadku zlecenia spedycyjnego, nie wynika jednoznacznie i wprost w jakim charakterze została zawarta umowa. W większości przypadków nie ma w zleceniu wzmianki, że zleceniodawca (spedytor) zleca przewoźnikowi (zleceniobiorca) przewóz towaru – i tutaj wszystkie niezbędne, choć czasami niewystarczające, dane dotyczące samego transportu.
Pozornie wydaje się, że spedytor zawarł z przewoźnikiem umowę przewozu i gdyby nie to, że będą w następstwie inne dokumenty potwierdzające charakter tej umowy (list przewozowy, specyfikacja wysyłkowa, dokument WZ, itp.), można by polemizować.
4. Wywiązanie się spedytora z umowy spedycyjnej
Spedytor po wyszukaniu odpowiedniego przewoźnika i podpisaniu z nim umowy (na przewóz), podaje (zwykle drogą mailową) swojemu zleceniodawcy dane przewoźnika, kierowcy i numer/y rejestracyjny/e środka/ów transportu. Towar zostaje załadowany, dokumenty przewozowe zostają przez nadawcę wystawione i wręczone kierowcy i rozpoczyna się przewóz. Spedytor monitoruje przebieg transportu aż do dotarcia do odbiorcy, potwierdza wydanie towaru odbiorcy, upewnia się, że towar został wydany w całości i bez uszkodzeń i uznaje, że jego zadanie jest zakończone.
Pozostaje tylko kwestia wystawienia faktury i oczekiwanie na zapłatę.
____________________________________________________
W następnym artykule:
OC spedytora – zagrożenia i jak się przed nimi bronić
Skomentuj » |
etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przeczytaj inne teksty CDS
CDS o sobie