blog.etransport.pl
Trans Expert - Specjalistyczne porady dla przewoźników
  
Jak prawidłowo policzyć odpoczynki tygodniowe i dzienne?
2013-01-21
    Odpoczynek jest to jedna z niezbędnych czynności dla kierowców samochodów ciężarowych. Nieraz zdarza się, że źle policzony odpoczynek sprawia mnóstwo kłopotów nie tylko kierowcy. Pracodawca również powinien mieć świadomość jakie konsekwencje może pociągnąć za sobą złe rozliczenie tak błahej sprawy jak odpoczynek.


Odpoczynki tygodniowe

Na schemacie jeden tydzień to 6 okresów prowadzenia +  odpoczynek tygodniowy

 

Rekompensata w środku tygodnia

    Rekompensatę skróconego odpoczynku tygodniowego (czyli przykładowe 5 godzin) można połączyć z każdym innym okresem odpoczynku, który trwa co najmniej 9 godzin (w efekcie czego 9 godzinny odpoczynek dzienny przedłużamy do np. 14 godzin i otrzymujemy 5 godzinny zrekompensowany czas skróconego odpoczynku tygodniowego oraz 9 dzienny odpoczynek dobowy).




 
    Pamiętajmy zawsze, że “okres“ jest to czas od momentu rozpoczęcia pracy (jazdy, innej pracy lub przerw) do chwili zakończenia dziennego odpoczynku. Może to być odpoczynek regularny 11 godzin, regularny dzielony 3 godziny + 9 godzin lub skrócony 9 godzin. Maksymalnie jeden “okres” może trwać 24 godziny


Maksymalny czas cyklu pracy

    Poniżej na Diagramie 1, został zaznaczony maksymalny czas pracy kierowcy i jego innych czynności, który zezwala na prawidłowe odebranie odpoczynku dziennego regularnego lub skróconego. Przekroczenie tych granicznych punktów (koniec linii żółtej lub czerwonej) oznacza nie przepisowe skrócenie odpoczynku dzienne¬go regularnego lub skróconego.


Diagram 1: wykresy maksymalnych cyklów pracy jednego kierowcy (cykl rozliczeniowy 24 godz.)

 

Przekroczenie granicznych punktów czasowych rozpoczęcia dziennego odpoczynku regularnego lub skróconego, staje się wykroczeniem i podlega karze (patrz taryfikator - kary dla kierowców)

Poniżej na Diagramie 2 został przedstawiony maksymalny czas pracy i innej aktywności załogi, który zezwala na prawidłowe odebranie dziennego odpoczynku (odpoczynek dla załogi jest tylko jeden i wynosi 9 godz.).


Diagram 2: wykresy maksymalnych cyklów pracy załogi (cykl rozliczeniowy 30 godz.)   

 


    Aspekty odnośnie rozliczeń odpoczynków, jak ich rekompensata nie powinny być już dłużej większym problemem do rozliczeń. Wiadomo jednak że w praktyce pojawia się wiele problemów dlatego zapraszam do komentowania. Pytanie na które nie jesteście w stanie odpowiedzieć, bądź sprawia wam problem dla was przeanalizujemy i odpowiemy.


W razie pytań zachęcamy do kontaktu ze specjalistami z dziedziny czasu pracy kierowców.


www.transexpert.pl

Łukasz Filipiak, Trans Expert
Wasze komentarze (13) »
Vittorio
(2013-01-23 15:41:52)
561/2006
Artykuł 8
8. Jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy
odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza
bazą można wykorzystywać w pojeździe, o ile posiada on
odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd
znajduje się na postoju.

Gdzie tu pisze jednoznacznie, że nie można robić regularnej pauzy (45h) w
pojeździe???
FURRMAN
(2013-01-23 19:28:16)
Vittorio
Masz racje.. Kolejna interpretacja przepisów.. ?
Czy aby w artykule powyższym coś nie wspominali o "parkingowych głupkach"
"Przygani ał kocioł garnkowi"
teyker
(2013-01-24 12:15:05)
Vittorio
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie w 2 wersie ART. 8 ust. 8
"skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystać w pojeździe"
skrócony odpoczynek tygodniowy - nie mniej niż 24h i mniej niż 45h, mówi o tym art.
4 pkt. h
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Łukasz Filipiak, Trans Expert o sobie

Trans Expert Specjaliści w czasie pracy kierowców -porady prawne -audyty przed kontrolą ITD oraz PIP w firmie -pomoc przy rozliczaniu czasu pracy kierowców -pomoc przy doborze systemu rozliczeń kierowców