blog.etransport.pl
Trans Expert - Specjalistyczne porady dla przewoźników
  
Cała prawda o załodze, czyli jak prawidłowo policzyć czas pracy?
2012-12-27
     Wiele osób doskonale zdaje sobie sprawę z pojęcia „załogi dwuosobowej”  oraz aspektów prawnych podczas prowadzenia pojazdu, wykonywania przerw oraz odpoczynków. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę jak prawidłowo policzyć czas pracy kierowcy, podczas gdy z załogi robi się obsada jednoosobowa i odwrotnie. Wiadomym jest fakt, że wszystko jest proste i czytelnie dopóki w kabinie jest kompletna załoga. W paru prostych słowach opiszemy kilka sytuacji które należy przestrzegać, tak aby nie napotkać jej na swojej drodze w przyszłości, bądź nie mieć nieprzyjemności podczas bliskiego spotkania z ITD.

Za załogę wg. rozporządzenia 561/2006 rozumiemy:

     „Załoga kilkuosobowa” oznacza sytuację, w której w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku, a tygodniowym okresem odpoczynku, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu.
Oznacza to, że załoga w pojeździe jest tylko wtedy, gdy pojazd wspólnie prowadzą minimum dwie osoby.

W kilku słowach można napisać: 

„załoga przestaje istnieć w momencie, gdy wysiądzie jeden z kierowców”.


W skrócie art. 4 rozp. 561/2006/WE mówi nam, że załoga to przynajmniej dwóch kierowców. Wspomina również, że przez pierwszą godzinę w załodze obecność drugiego kierowcy jest fakultatywna. Oznacza to obowiązkowe dołączenie drugiego kierowcy do końca pierwszej godziny pracy pierwszego kierowcy (Rys. 1).



Dopiero teraz załoga jest stworzona prawidłowo. Kierowcy, którzy razem prowadzą pojazd, muszą wykonać odpoczynek dzienny w przeciągu 30 godzin od momentu rozpoczęcia pracy pierwszego kierowcy. W przypadku gdy drugi kierowca nie zdąży dołączyć do pierwszego w przepisowym czasie (Rys. 2), osoby te nie będą w stanie utworzyć przepisowej załogi.  W takim przypadku każdy z nich prowadzi pojazd indywidualnie.



Każdy z nich musi wykonać 45 min przerwy między jazdami. Obaj mają tylko 24 godziny na zakończenie kolejnego odpoczynku dziennego. Obowiązkowo należy pamiętać, że warunkiem aby załoga była stworzona zgodnie z przepisami jest równoczesne zakończenie pracy przez obojga kierowców.

Gdy wysiądzie jeden kierowca lub zostanie podmieniony???

„Kierowcy rozpoczynający pracę w Bydgoszczy, jadą w trasę zajmującą razem 15 godzin. Wracają przez Inowrocław gdzie jeden z kierowców wysiada.”

     Gdy zdarzy się taka sytuacja, drugi kierowca nie może dalej sam prowadzić pojazdu, ponieważ nie jechałby już w załodze. Po opuszczeniu pojazdu przez jednego z kierowców, drugi kontynuowałby jazdę jako „obsada jednoosobowa”.

W tym przypadku drugi kierowca wykorzystał już limit swoich (15 h) godzin i powinien rozpocząć odpoczynek dzienny. Czyli nie może kontynuować jazdy w pojedynkę.

Z kolei, gdyby jeden z kierowców wysiadł, a na jego miejsce wsiadłby nowy - trzeci kierowca, nadal w pojeździe była by obsada dwuosobowa i osoby znajdujące się w samochodzie mogłyby kontynuować pracę.


Poniżej przedstawiono przykłady, gdy wysiada pierwszy kierowca, a drugi chce kontynuować dalej jazdę.



Poniżej przedstawiono kolejny przykład który ilustruje pracę załogi wieloosobowej.



     W innym przypadku gdy, pracę rozpoczyna pierwszy i drugi kierowca. Po 9 godzinach pierwszy kierowca opuszcza auto. Na jego miejsce wchodzi kierowca nr. 3 i kontynuuje pracę z drugim kierowcą. Maksymalny czas w którym ta załoga musi rozpocząć okres odpoczynku mija po upływie 21 godzin od rozpoczęcia pracy w pierwszej załodze kierowców.


„Dlatego, że w 30 godzinach muszą wykonać 9 godzinny odpoczynek.”



Łukasz Filipiak, Trans Expert
Wasze komentarze (1) »
leon1583
(2013-01-05 08:55:43)
powiem tak kto ustala te przepisy to robi takie komplikacje i metlik w glowie po to
zeby kierowce ukarano. mialem kilka kontroli itd i pytajac inspektora o jakies
przepisy czy zmiany odpowiedzial mi ze jakby wszystko wiedzial to by byl prawnikiem.
dobrz ze maja systemy komputerowe ktore same rejestruja dane z karty bo przepisy te
sa faktycznie dla prawnikow i to z branzy motoryzacyjnej. dawniej ok 10lat temu
niemieckie przepisy miescily sie na 6 stronach a4 i jakos sie jezdzilo. nierozumiem
jednego czemu panstwo strzela sobie w stope bo transport przynosi ogromne zyski
zpodatkow i wiele miejsc pracy a jest regularnie tepiony
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Łukasz Filipiak, Trans Expert o sobie

Trans Expert Specjaliści w czasie pracy kierowców -porady prawne -audyty przed kontrolą ITD oraz PIP w firmie -pomoc przy rozliczaniu czasu pracy kierowców -pomoc przy doborze systemu rozliczeń kierowców