blog.etransport.pl
To Się Lubi czyli o branży TSL i nie tylko
  
Za tyle pojedziemy? Wsiadaj Pan... damy radę ;)
2011-03-16

Podjazdową wojenkę między Taksówkarzami, a tak zwanymi Przewoźnikami osób czas zakończyć.

7 marca 2011 roku ogłoszono w dzienniku ustaw znowelizowane przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. (Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym - Dz.U. z 2011 r. nr 48; poz. 247 str. 1)

Co się zmieni?

Po pierwsze do zarobkowego przewożenia osób samochodem osobowym niezbędna będzie licencja Taxi. Nowela określa bowiem, iż przewóz okazjonalny osób może odbywać się bez licencji Taxi, ale tylko w przypadku samochodów przystosowanych do przewozu (łącznie z kierowcą) więcej niż siedmiu osób. Rozwiąże to problem tzw. Przewozu osób, czyli samochodów przypominających wyglądem taksówki, a niebędących formalnie taksówkami (brak spełnionych wymagań dotyczących uprawnień kierowcy, licencji i wyposażenia).

Do tej pory mieliśmy do czynienia z niezdrową konkurencją na rynku przewozów pasażerskich. Taksówkarze musieli posiadać między innymi licencję, taksometr, nie mogli być osobami karanymi. Przewoźnikiem osób mógł zostać praktycznie każdy.

Niezdrowa konkurencja rodziła też sytuacje konfliktowe, polegające zarówno na zaniżaniu cen za kilometr jak i na windowaniu cen do horrendalnych kwot. Przykładem niech będą tzw. „Przewoźnicy dworcowi” ze stawką 20 zł startowego i 30 zł za przejechany kilometr. W przypadku taksówkarzy urzędy wydające licencję przeprowadzają okresowe kontrole stawek, wyposażenia samochodów taxi i dokumentacji kierowcy. Uchybienia w tym względzie bardzo często kończyły się karami administracyjnymi, z cofnięciem licencji włącznie.

Kolejna zmiana znosi uprawnienia rady gminy do ustalania limitu taksówek na swoim terenie. Oznacza to likwidację kolejki przedsiębiorców czekających na wydanie licencji. Do tej pory właściwe rady gmin i rada Miasta Stołecznego Warszawy do 30 listopada danego roku zobowiązane były ustawą o transporcie drogowym do określenia liczby przeznaczonych do wydania nowych licencji na kolejny rok kalendarzowy.

Ta zmiana z pewności nie ucieszy taksówkarzy, ponieważ niechybnie spowoduje przekształcenie wielu „przewoźników osób” w taksówkarzy, tworząc tym samym nadpodaż usług na danym terenie.

Nowela wprowadza okres przejściowy na wykonywanie okazjonalnego przewozu osób, nie dłużej jednak niż na rok od dnia wejścia w życie nowych przepisów.

 

Szerokości

R.C.

Rafał Cichy
Wasze komentarze (5) »
Ania_etransport.pl
(2011-03-16 10:47:27)
Gratulujemy pierwszego tekstu :)
ND-Kierowca
(2011-03-19 09:21:20)
Całkiem niedawno miałem okazje przekonac się że to o czym pisze pan Rafał tzn
ujednolicenie rynku taksówkarskiego poprzez wprowadzenie licencji i innych bzdur aby
wyeliminowac konkurencje - nie zawsze sprawdza sie w życiu...
... będąc póżną wieczorową porą na dworcu kolejowym powiedzmy w mieście "A" uciekł
mi ostatni pociąg do miasta "B" - gdy zacząłem dzwonic do tzw korporacji taksówkowych
wszyscy uparli sie ze wynajecie u nich taksówki bedzie kosztowało 200zł za pokonanie
20 km...
gdy zrezygnowany poszedłem na postój i zapytałem pierwszego lepszego z brzegu
taksówkarza - prywaciaża za ile by pojechał - okazało sie że cena spadła do 100 zł -
no i " Za tyle pojedziemy? Wsiadaj Pan... damy radę"
i jak myślicie którą taksówką w końcu pojechałem.. - tą za 200zł z licencją? czy
tą za 100 zł bez licencji? ; )
rudella
(2011-03-19 10:49:23)
A mi przynajmniej w teorii podobają się nowe przepisy. Jak będą funkcjonować w
praktyce? Czas pokaże. Pełna optymizmu nie byłabym, ponieważ "Polak potrafi". W
przypadku montowania ustaw w naszym kraju chyba mniej ważne jest, jakie są intencje
ustawodawców, tylko powinna (niestety) dominować kwestia, jak zabezpieczyć się przed
kombinatorami, którzy prawo będą omijać?; >

P. S. TSL, czyli To Się Lubi - świetny pomysł na rozwinięcie skrótu. Podoba mi się!
:-)
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.