blog.etransport.pl
NA ÓSMYM W KRAINIE DESZCZOWCÓW
  
Polak potrzebny od zaraz (część 1 - pole minowe)
2013-06-30
To tytuł dobrego filmu i jeszcze lepszy temat do dyskusji. Osobiście przerobiłem to na własnym przykładzie wielokrotnie. Tak się "szczęśliwie" (dla mnie) złożyło że wielokrotnie byłem obecny jako osoba interpretująca powody dla których pracownik został ukarany bądź zwolniony z zajmowanego stanowiska. Możecie mi wierzyć że nawet z pozycji tłumacza wcale nie było to przyjemne czy miłe. Niektórzy wyciągnęli z tego słuszne wnioski, inni polegli poddając w wątpliwość zebrane wieloletnie doświadczenie i sens dalszego wykonywania zawodu.

Dla wszelkiego rodzaju pośredników i agencji pracy (zarówno krajowych jak i zagranicznych) oferujących zatrudnienie na terenie Wielkiej Brytanii, kierowca pojazdów ciężarowych jest wyjątkowo łakomym kąskiem. Wyjaśnienie jest proste – pieniądze oferowane przez firmy składające zlecenie na zatrudnienie kierowcy określonej kategorii prawa jazdy są warte gry. Niestety nikt nie wspomina o negatywnych stronach takiej oferty, a jest ich całe mnóstwo. Jest to profesja tzw.: wysokiego ryzyka zwolnienia. W praktyce oznacza to że jeśli kierowca ów popadnie w konflikt z pracodawcą (w dużej mierze przez skumulowanie pokaźnej liczby punktów karnych, mandatów i wszelkich „zadrapań” i „skaleczeń” pojazdu) jest bardzo łatwy do „wymiany”. Chętnych w kolejce czekają setki, jeśli nie tysiące.

Bardzo niewiele czynników chroni kierowcę. W umowach podsuwanych przez pośrednika jasno jest napisane że osobnik wykonując zawód zobowiązuje się do przestrzegania przepisów o ruchu drogowym oraz zasad dyrektywy czasu pracy. Dodatkowo musi dbać o należyty stan powierzonego pojazdu oraz stosować się do zasad BHP właściwych dla danej firmy.
W praktyce oznacza to że pechowiec może pożegnać się z robotą nawet w przeciągu tygodnia.
Ale może poprowadzę to krok po kroku:

PUNKTY KARNE
W tym kraju nikt nie gra w 21. Unlucky 6 (pechowa szóstka) to margines bezpieczeństwa. Maksymalnie można zebrać 12 punktów ale wtedy to już na 100% nikt roboty takiemu delikwentowi nie zaoferuje. W zasadzie wszelkie negocjacje kończą się przy dziewięciu punktach. Czemu taki rygor? Tutaj punkty na prawie jazdy „wiszą” przez cztery lata. A to naprawdę długo. Co prawda są aktywne przez trzy ale wykreślić je z prawa jazdy (oczywiście za stosowną dodatkową opłatą) można dopiero po czterech. Punkty mają wpływ nie tylko na polisę ubezpieczeniową pojazdu (własnego czy pracodawcy) ale również historię wykroczeń. Drogowe, cywilne, karne czy skarbowe tutaj wszystko idzie na jedno konto. Masz criminal / offence record (jesteś notowany). A to się za tobą ciągnie jak smród za wojskiem. Ciekawostką jest fakt że w większości kwestionariuszy osobowych jakie wypełniałem w swoim (bądź innych) imieniu jest pytanie: czy w przeciągu ostatnich PIĘCIU lat byłeś karany za jakieś wykroczenia? Czyli jeszcze jeden rok męczarni.

MANDATY
Nikt nielubi ich płacić. Tym bardziej pracodawca. Wystarczy postawić się w jego/jej miejscu i wytłumaczenie nasuwa się samo. Są jednoznaczne z punktami karnymi, aczkolwiek można dodatkowo zarobić mandat (bez punktów) na przykład za postój w miejscu do tego niedozwolonym. Dodatkowo można się zdziwić blokadą na kole założoną nie przez Traffic Wardens (coś jak straż miejska), ale przez wynajęte prywatne służby ochrony. Prawo pozwala tutaj na stosowanie takich restrykcji a ewentualne kary finansowe są, powiedzmy, dotkliwe. Zdarza się że pracodawca liczy się z koniecznością poniesienia takich „kosztów”, jednak znakomita większość automatycznie przenosi je na kierowcę.

USZKODZENIA i BHP
Temat rzeka. Spędziłem kiedyś dobrze ponad trzy godziny na dyskusji co pod to można podciągnąć, podczas spotkania polskiej załogi z Health And Safety Officer (człowiek zatrudniony przez przedsiębiorcę jako behapowiec). Facet miał ogromną cierpliwość i starał się wytłumaczyć dlaczego nie wolno pracować we własnych ciuchach roboczych tylko firmowych? Dlaczego trzeba mieć kamizelkę albo kurtkę odblaskową? Dlaczego trzeba prowadzić pojazd w safety boots (buty robocze z blachami w podeszwie i na palcach stóp)? Pytania ze strony polskiej ekipy sypały się bezustannie i wszyscy doszli do zgodnego stwierdzenia: Co to za poje...ny kraj?
Naprawdę? Ja tak nie uważam. Jeśli za wypadek w pracy można pociągnąć pracodawcę na wielotysięczne (czasem milionowe) kwoty odszkodowania to będzie się on starał zabezpieczyć na wszelkie możliwe sposoby. Cała sztuka polega na tym żeby wszyscy przyjęli to do wiadomości i stosowali się do wytycznych. Nawet palenie tytoniu w kabinie wozu (czy to na przerwie czy też podczas jazdy) jest karalne (ostatnio nawet mandatami). Sam palę i zdaję sobie sprawę że to spory dyskomfort kiedy niemożna „zajarać”. Ale jak nie wolno, to nie wolno i kropka.

Obtarcia, wgniecenia i drobne uszkodzenia to codzienność. Nawet Brytyjczycy nie kryją że zdarza się auto pokancerować w mniejszym czy większym stopniu. Surowość kary zależy tylko i wyłącznie od stopnia uszkodzenia, wieku pojazdu i faktycznej winy kierowcy. No można jeszcze poddać w wątpliwość zdrowy rozsądek pracodawcy czy szefa transportu danej firmy, ale to już temat na inną opowieść. Bywa że za rysę na paroletnim wozie dostanie się wypowiedzenie.

Ale bywa i tak jak w moim przypadku (patrz załączone fotografie). Zdarzenie sprzed około miesiąca: Mercedes Sprinter, w firmie od tygodnia, drugi wyjazd za bramę. I co? I przywiozłem gołębia w osłonie chłodnicy!
Szef transportu tylko się uśmiechnął i stwierdził że ptaszor pewnie był szkolony na potrzeby terrorystów. Żadnych konsekwencji finansowych czy służbowych. Klasyfikacja zdarzenia: pech.
Swoją drogą to takie zdarzenie daje do myślenia o jakości wykonania pojazdu. Według mnie straszna tandeta niewarta pieniędzy żądanych przez producenta czy dealera. Ale co ja tam wiem.

W bardzo dużej mierze zależne jest to od szczęścia oraz umiejętności wytłumaczenia powstałej szkody. Czyli umiejętności językowe. Nawet jeśli w firmie pracuje Polak którego zadaniem jest komunikacja (tłumaczenie) pomiędzy załogą a przełożonymi czy współpracownikami, nie zawsze jest możliwość właściwego wytłumaczenia zdarzenia jakie spowodowało zaistniałe szkody. Najlepiej zawsze polegać na sobie. Posłużę się przykładem Edwarda (Polak, pięćdziesiąt kilka lat, spory staż za kierownicą w Polsce i Europie wschodniej) i zdarzeniem które miało miejsce jakieś cztery lata temu.

Edward to kierowca posiadający wszystkie możliwe kategorie na prawie jazdy.
Pewnie gdyby kazano mu pojechać czołgiem to też by zadanie wykonał.
Edward nie zna języka angielskiego (langłydż).
Edward jest kiepski w nawigowaniu po Anglii.
Dla Edwarda Walia i Szkocja to też Anglia.
Edward nie wierzy w znaki drogowe, Edward słucha się nawigacji.
Kasia w Tom Tom-ie Edwarda powiedziała: „Za trzysta metrów rondo, drugi zjazd”.
Ponieważ Tom Tom Edwarda nie jest przeznaczony dla pojazdów ciężarowych Kasia nie wspomniała o moście w odległości dwustu metrów.
Most był niższy o parę cali niż zestaw którym jechał Edward.
Edward zakończył trasę przed dotarciem do ronda.
Edward przywiózł most.
Edward zadzwonił do Radka kiedy na miejscu zdarzenia pojawiły się służby ratownicze i poprosiły o wyjaśnienie okoliczności tego jakże niefortunnego zdarzenia.
Edward przekazał Radkowi jak do zdarzenia doszło.
Radek przekazał służbom ratowniczym w langłydżu, to co powiedział mu Edward po polsku: „bo nawigacja mi kazała”.
Radek usłyszał w słuchawce telefonu: „are you taking a piss mate? You can't be serious!” (nabijasz się stary? Nie mówisz serio!).
Radek musiał być później w sądzie w charakterze świadka.

Wstyd – spory. Wyraz twarzy sędziego w peruce – bezcenny. Wyrok: mandat 300, 00 GBP, koszta sądowe 450, 00 GBP, koszta niewiedzy: zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 12 miesięcy i ponowny egzamin przed odzyskaniem prawa jazdy. Edward z pokorą wysłuchał odczytania wyroku, zapłacił wyznaczoną grzywnę i wrócił do Polski.
Radek nie ma pojęcia czym zajmuje się obecnie Edward.

C.D.N.

P.S. 1 Edward – imię zmieniono. Dla dobra Edwarda.
P.S. 2 Podziękowania specjalne dla Rudella.
http://etransport.pl/fotoparking.297.500.jpg http://etransport.pl/fotoparking.298.500.jpg
Radek75
Wasze komentarze (28) »
Radek75
(2013-06-30 22:24:13)
Zgadza się. Spaprałem zdjęcia. Czcionka też jakiś taki maczek. Przepraszam. Postaram
się w przyszłości poprawić.
ese
(2013-07-01 10:13:56)
Gratulacje za już z oczekiwaniem na jeszcze
Leeon
(2013-07-02 13:33:50)
Cóż by tu dodać? Wiem! Właśnie niedawno "poucziłem" 3 punkty. A że miałem już trzy
(od stycznia 2011) to mam ciepło. Wniosek z tego taki: jestem piratem drogowym - na
trzydziestce jechałem 35.
A jak Twoja punktacja Kolego? ; -)
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Radek75 o sobie

Żonaty, rocznik 1975. Prawo jazdy C od 1997 roku. Ambicje rozszerzenia uprawnień do C+E oraz D. W Wielkiej Brytanii od 2005 roku.