blog.etransport.pl
Transport w PL
  
SilesiaKOMUNIKACJA 2013 za nami
2013-05-04
Premiery dwóch autobusów, branżowe spotkania, konkurs o tytuł Mistrza Kierownicy oraz prezentacje nowatorskich rozwiązań transportowych towarzyszyły piątej edycji Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA.
Podczas piątej, jubileuszowej edycji targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2013 (23 i 24 kwietnia br.) w Sosnowcu ponownie spotkali się przedstawiciele producentów autobusów, samorządów, władz, firm transportu publicznego i przewoźników. W telegraficznym skrócie towarzyszyły jej premiery dwóch autobusów, branżowe spotkania, konkurs o tytuł Mistrza Kierownicy oraz prezentacje nowatorskich rozwiązań transportowych. Można powiedzieć, że tegoroczna frekwencja na SilesiaExpo zarówno wśród gości, jak i wystawców była podobna jak rok temu. To przede wszystkim regionalne święto transportu publicznego, które służy m.in. integracji środowiska, zaprezentowaniu najnowszych technologii, które mogę być atrakcyjne dla lokalnych przewoźników oraz szeregu działań marketingowych –w tym spotkań z lokalnymi mediami. Dzięki organizatorom w tym roku mogliśmy zobaczyć w Sosnowcu autobusy następujących marek:
- Autosan pokazał dwa autobusy –coraz lepiej radzący sobie na rynku miejski, niskopodłogowy midibus Sancity 10 LF w barwach MPK Rzeszów oraz nowość –Eurolider 9 eco, który od swojego pierwowzoru –Lidera 9 eco różni się ścianą przednią i pulpitem kierowcy. O tym ciekawym debiutancie piszemy w osobnym artykule.
- MAN z autobusem hybrydowym MAN Lion`s City, który właśnie zakończył 2-tygodniowy cykl testów w PKM Jaworzno. Wcześniej hybrydę mogli sprawdzić kierowcy MZK Opole. To jeszcze nie koniec testów tego wyjątkowego autobusu w Polsce. Przed tym wyjątkowym pojazdem są jeszcze odwiedziny w takich polskich miastach jak: Jelenia Góra i Białystok.
- MAZ –białoruska firma pokazała w Sosnowcu model 215, czyli w pełni niskopodłogowy, wydłużony do 18, 75- metra autobus przegubowy. Jego pojemność to 175 miejsc siedzących. Pojazd napędza silnik Mercedes-Benz OM 926 LA o mocy 326 KM, który nie tylko zapewnia odpowiednią moc, ale jednocześnie niskie spalanie. Zdaniem polskiego przedstawiciela MAZ testy tych pojazdów na Śląsku wykazały średnie zużycie na poziomie 37-39 l / 100 km. Przegubowcowi towarzyszył midibus –MAZ 206 z silnikiem Mercedes-Benz OM904 współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Allison. Jak informuje MAZ Auto Poland –autobus ten przy długości 8, 8-metra i pojemności 82 miejsc pasażerskich podczas śląskich testów osiągnął średnie spalanie na poziomie 22 l / 100 km.
- Mercedes-Benz zapewnił drugą premierę w Sosnowcu, czyli niskopodłogowy autobus Citaro CNG w barwach MPK Rzeszów, o którym piszemy szerzej w osobnym artykule. Warto tutaj dodać, że w tym roku na śląskich targach to właśnie rzeszowskich autobusów było najwięcej, gdyż pojazd w barwach tego miasta pokazał także Autosan.
- SOR w Sosnowcu tradycyjnie zaprezentował najszersza ofertą. Na stoisku czeskiego producenta mogliśmy zobaczyć dwa modele niskowejściowe –CN 9 w wersji podmiejskiej i BN 12 przeznaczony dla miejskiej komunikacji. Towarzyszył im międzymiastowy autobus LH 10. W tym roku taki pojazd zakupiła firma PKS Opole z przeznaczeniem do nauki jazdy. Jak powiedział nam Jan Černýw tym roku SOR-a przede wszystkim skupia się na wdrożeniu silników Euro 6. O tych nowinkach technicznych w ofercie czeskiej firmy napiszemy w osobnym artykule.
- VDL zaprezentował na SilesiaKomunikacja dwa autobusy używane, czyli podobnie jak rok temu. Wśród nich egzemplarz VDL Citea z 2010 r. wyceniony na kwotę 147 tys. euro oraz 8-letni model Ambassador 200 z przebiegiem 843 tys. kilometrów za 45 tys. euro. Silna reprezentacja handlowców z działu pojazdów używanych VDL przekonywała śląskich przewoźników, że to właśnie w autobusy holenderskiej marki opłaca się zainwestować. Na zewnętrz SilesiaExpo dumnie prezentował się jeden z ostatnio dostarczonych autokarów przez VDL Polska - 14-metrowa Futura FHD2 139 w barwach firmy Daltrans z Bąkowa. To jednocześnie pierwszy tego typu autobus sprzedany w naszym kraju. Wcześniej polska spółka przekazała już kilka 3-osiowych egzemplarzy z najnowszej rodziny Futura 2, ale były to wersje 15-metrowe (FHD2 148). Teraz przyszedł czas na 14 metrów. Premierowy autobus VDL Futura FHD2-139/460 może zabrać na swój pokład 57+1+1 pasażerów. Podobnie jak całą generację autokarów VDL charakteryzuje go niskie zużycie paliwa, atrakcyjny design i wysoka jakość wykończenia. Jego serce to 13-litrowy silnik DAF MX 340 o mocy 460 KM.
Autosan Eurolider 9 ecoAutosan Eurolider 9 ecoAutosan Eurolider 9 ecoAutosan Eurolider 9 eco
Obok tych autobusów mogliśmy zobaczyć w Sosnowcu także autokar Setra S 416 GT-HD w barwach firmy Feniks V oraz międzymiastowy autobus Irisbus Crossway 12 z układem napędowym na LNG. Tego typu konwersjami (pod swojsko brzmiąco nazwą „Solaris Diesel”) zajmuje się poznańska firma Car-Gaz. Warto również wspomnieć, że PKM Sosnowiec zaprezentowało na wystawie swój najnowszy holownik –MAN TGS 41.440, który także miał tutaj swój pokaz. Pojazd z napędem 8x4 został zabudowany przez firmę Tevor ze Skarżyska-Kamiennej. Nowy holownik został kompleksowo wyposażony w m.in. hydrauliczny wysięgnik do mocowania samochodu za koła lub osie, dodatkową belkę hydrauliczną, dwie wyciągarki, stopy zaporowe oraz duże schowki z wyposażeniem. Jego najważniejsze zadanie to ściąganie z tras zdefektowanych autobusów PKM-u, których łącznie firma ma aż 255 szt. Docelowo przewoźnik planuje zgłosić swój pojazd do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, tak by w razie potrzeby mógł służyć we wszystkich wypadkach. Podobne holowniki zakupiły niedawno firmy MZA Warszawa czy PGK Suwałki.
Eurolider 9 ecoMAZ 215
Targowe nagrody
Tradycyjnie na śląskich targach przyznano tytuły i znak promocyjny 'Produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością'. W kategorii 'Pojazdy' nagroda przypadła firmie Autosan za model Sancity 10 LF, natomiast w kategorii 'Informacja i infrastruktura przystankowa' nagrodę oraz wyróżnienie targowe otrzymała firma Jacek Michalski 'Puzone' za serwis internetowy www.kiedyprzyjedzie.pl. Medal Expo Silesia otrzymała z kolei firma Novamedia Innovision za tablicę dwustronną „Dual golf'.
MAZ 206MAZ 206 i MAZ 215SOR LH 9Stoisko SOR
Imprezy towarzyszące
Jednym z najważniejszych wydarzeń SilesiaKomunikacja 2013 była Konferencja Transportu Publicznego pt. „Aktualne wyzwania publicznego transportu zbiorowego. Kreowanie wizerunku - jak komunikować się z mediami w sytuacjach kryzysowych oraz nowe uregulowania prawne', podzielona na panele dyskusyjne. Ważne było także wystąpienie Zdzisława Szczerbaciuka, prezesa PIGTSiS o braku zapowiadanych korzyści po wprowadzeniu ustawy o transporcie publicznym. Wtorkowe wytępiania zamknęła prezentacja Adama Kępińskiego z EvoBus Polska na temat alternatywnych napędów stosowanych przez Mercedes-Benz, który przy okazji poinformował, że w tym roku aż 25 szt. hybrydowych pojazdów Mercedes-Benz Citaro G trafi na Węgry. Będzie to jednocześnie największa flota hybrydowych autobusów naszym regionie. Kolejną atrakcją SilesiaKomuniakcja był Konkurs o tytuł Mistrza Kierownicy organizowany przez firmę CEZ Cargo. Uczestnicy rywalizowali w bardzo nowoczesnym symulatorze jazdy autobusem w warunkach specjalnych. Wspomniana firma zaprezentowała również symulator dachowania samochodu osobowego.
Soisko VDL Bus &Coach Polska Soisko VDL Bus &Coach Polska
Inne wydarzenia - kiedyprzyjedzie.pl
Podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA 2013 zadebiutował również innowacyjny system dynamicznej informacji pasażerskiej - kiedyprzyjedzie.pl. Serwis ten wykorzystuje telefony komórkowe do lokalizowania środków komunikacji miejskiej. Informacje o położeniu pojazdów przekazywane są poprzez internet na serwer, który następnie prognozuje godziny przyjazdów autobusów na kolejne przystanki. Informacja o faktycznej realizacji rozkładu jazdy, uwzględniająca aktualną sytuację drogową i ewentualne zakłócenia w ruchu, udostępniana jest pasażerom oraz osobom zarządzającym komunikacją miejską. Statystyczna obróbka zebranych danych umożliwia wyznaczanie optymalnych czasów przejazdów pomiędzy przystankami i tym samym doskonalenie rozkładów jazdy. Stworzony dzięki unijnemu wsparciu system informacji pasażerskiej kiedyprzyjedzie.pl jest obecnie testowany w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (Śląskie).–„Telefon komórkowy kierowcy autobusu działa jak lokalizator, wysyłając na serwer informację o tym, gdzie aktualnie jest autobus. Ta informacja jest korelowana z rozkładem jazdy, dzięki czemu wiadomo, kiedy faktycznie autobus pojawi się na przystanku' - wyjaśnił współtwórca systemu Przemysław Sowa. 
Systemy umożliwiające lokalizowanie autobusów i przewidywanie ich faktycznego czasu dojazdu na dany przystanek działają w wielu miastach, ale są bardzo kosztowne. W autobusach montuje się specjalne sterowniki, które mogą kosztować nawet ok. 2, 5 tys. zł. Potrzebne jest specjalne oprogramowanie i tablice świetlne na przystankach, które wyświetlają informacje dla pasażerów. System oparty na telefonii komórkowej i internecie jest znacznie tańszy. -'Wystarczy wyposażenie kierowców w telefony komórkowe - niekoniecznie smartfony - oraz konto przewoźnika na serwerze i udostępnienie przez niego rozkładów jazdy' - powiedział inny współtwórca systemu Jacek Michalski.
Obecnie pomysłodawcy aplikacji pracują nad wersją adresowaną do pasażerów - ma być gotowa za miesiąc. Chodzi o to, by oczekujący na przystanku pasażer mógł dowiedzieć się, za ile minut przyjedzie dany autobus. W telefonie z dostępem do internetu otrzyma on bieżącą informację o tym, czy autobus jedzie zgodnie z rozkładem i jak ewentualne opóźnienie przełoży się na czas dojazdu do poszczególnych przystanków. Dla pasażerów system ma być bezpłatny - opłaty abonamentowe mają natomiast wnosić przewoźnicy lub organizatorzy komunikacji, w zależności od liczby telefonów komórkowych kierowców, działających w systemie. Twórcy pomysłu przekonują, że korzystanie z niego jest wielokrotnie tańsze niż w przypadku stosowanych obecnie systemów komunikacji pasażerskiej.  Firma, która opracowała system, ma siedzibę we Wrocławiu. Wart 320 tys. zł projekt otrzymał wsparcie z unijnego programu 'Innowacyjna gospodarka', który sfinansował 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.
VDL CiteaVDL Futura FHD2 139MANTGS41.440 w barwach PKM Sosnowiec
Inne wydarzenia - konsola d-desk
Rozwiązaniem, które kreuje nowy model i środowisko pracy dyspozytorów, jest konsola d-desk. Integruje ona różne kanały łączności, m.in. telefonię stacjonarną –cyfrową i analogową, łączność radiową, terminale satelitarne oraz GSM, czego efektem jest utworzenie jednej kolejki zgłoszeń, szybka i kompleksowa ich obsługa. System jest w stanie przeprowadzić klasyfikację połączeń w zależności od ich priorytetu oraz dzięki zastosowaniu technologii IVR (Interactive Voice Response) z obsługą TTS (Text-to-Speech) automatycznie obsłużyć część połączeń bez udziału dyspozytora. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach alarmowych, które wymagają szybkiej i skutecznej reakcji na dużą ilość zgłoszeń. Konsola d-desk daje dyspozytorowi pełny obraz sytuacji, ponieważ widzi on wszystkie oczekujące połączenia, nadane im priorytety oraz automatycznie sugerowane scenariusze rozmowy. Za pomocą dotykowego ekranu może szybko obsłużyć połączenie np. przekierowując je do właściwej osoby. Pozwala też zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów środków transportu miejskiego poprzez możliwość błyskawicznego włączenia odsłuchu rozmów i zdarzeń z kabiny pojazdu ale też szybkiej interwencji dyspozytora w sytuacjach zagrożenia życia. -„Projektując konsolę d-desk, dużą wagę przywiązywaliśmy do wizualnej strony systemu. Przejrzysty układ informacji dla dyspozytora w tzw. przestrzeni akcyjnej, zdecydowanie przekłada się na intuicyjną obsługę systemu. Dotychczas dyspozytorzy byli przyzwyczajeni do korzystania z tradycyjnych form komunikacji. Dlatego staraliśmy się stworzyć dla nich jak najbardziej prosty wizualnie i intuicyjny produkt”–mówi Grzegorz Lewkowicz, Prezes Zarządu Pirios S.A., która jest twórcą d-desk.
Fot. 21. Setra S 416 GT-HD w barwach firmy Feniks V Sp. z o.o.
Fot. 22. Międzymiastowy autobus Irisbus Crossway 12 z układem napędowym na LNG
Fot. 23. Prezentacja Zdzisława Szczerbaciuka, prezesa PIGTSiS
Międzymiastowy autobus Irisbus Crossway 12 z układem napędowym na LNGPrezentacja Zdzisława Szczerbaciuka, prezesa PIGTSiSPrezentacja Adama Kępińskiego z EvoBus Polska
PiotrCichosz
Wasze komentarze (1) »
Kinia_etransport.pl
(2013-05-04 14:53:22)
Witamy nowego blogera. Relacja fajna, mam jednak uwagę chyba dość ważną by teksty na
swoich blogach były własne. Chyba nie na tym blogowanie polega żeby przekleić cały
artykuł słowo w słowo z innej strony (łącznie z użyciem zdjęć z tejże strony) i nawet
nie podać źródła.
Przykro mi, że pierwszy komentarz pod pierwszym artykułem nie jest zbyt pochwalny
ale warto wiedzieć, że ktoś do tego artykułu ma prawa i jeśli nie podajesz źródła to
może się to skończyć niemiło. Wierzę, że weźmiesz to pod uwagę przy tworzeniu
kolejnych tekstów na blogu.
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Przeczytaj inne teksty PiotraCichosza

PiotrCichosz o sobie

Witam na moim blogu, który będzie poświęcony światu ciężarówek, autobusów itd.