blog.etransport.pl
Roszczenia i szkody w transporcie - czyli jak nie stracić?
  
Szkody kradzieżowe i rabunkowe – gdzie parkować (cz. 2)
2009-09-25

W poprzednim artykule podałem przykład zapisów w polisie OCP, który z punktu widzenia pełności ochrony ubezpieczeniowej jest trudny do zaakceptowania. Pochodzi on z polisy znanego ubezpieczyciela i - jak wnoszę - w posiadaniu przewoźników są tysiące takich polis.

 

Poniżej przykład zapisów w polisie innego, już mniej znanego i mniej popularnego zakładu ubezpieczeń.

______________________________________

 

Przykład 2

(…)

„2.2. Postój pojazdu wraz z ładunkiem dopuszczalny jest wyłącznie na parkingu strzeżonym.

2.3. Poza parkingiem strzeżonym dopuszcza się wyłącznie postój konieczny wynikający z:

a)    przepisów prawa (czas pracy kierowcy, zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych w określonym czasie, oczekiwanie na odprawę celną/graniczną),

b)    awarii pojazdu, uniemożliwiającą dalszą podróż,

c)    wypadku drogowego, jakiemu uległ pojazd,

d)    niezbędnego tankowania paliwa na stacji benzynowej, trwającego nie dłużej niż 45 minut.

2.4. W przypadku postoju wynikającego z przepisów prawa, musi on mieć miejsce:

a)    na parkingu przy dużych stacjach benzynowych przy głównych drogach,

b)    na parkingu przy terminalu celnym/granicznym,

c)    na parkingu wskazanym przez policję lub inne upoważnione służby publiczne,

d)    w miejscu załadunku lub dostawy,

e)    na terenie bazy transportowej albo innego miejsca prowadzenia działalności Ubezpieczającego, pod warunkiem, że miejsce jest ogrodzone, oświetlone w godzinach nocnych, posiada kontrolę dostępu i pozostaje pod całodobowym dozorem;

(…)

2.6. Podczas każdego postoju w w/w okolicznościach, kierowca zobowiązany jest (…) co najmniej co godzinę dokonać dokładnej kontroli stanu pozostawionego pojazdu.”

(…)

 

Ubezpieczyciel daje więc przewoźnikowi dość sporo możliwości postoju w czasie transportu. Na uwagę jednak zasługuje zapis:

d) w miejscu załadunku lub dostawy

Pozornie wydaje się, że jest to do zaakceptowania, ale … wszystko zależy od tego, co kto rozumie pod pojęciem „miejsce”. Dla jednych jest to wewnętrzny teren załadowcy lub odbiorcy towaru, dla innych może to być parking zewnętrzny przy miejscu za lub rozładunku, dla jeszcze innych parking znajdujący się 100, 500 m lub 2 km.

 

Analizując to w konkretnym punkcie w Polsce, za takie „miejsce” np. w Hiszpanii można uznać pobliską okolicę miejsca dostawy, dzielnicę lub nawet całe miasto.

 

Jak więc zinterpretuje to zakład ubezpieczeń, jeśli postój odbywa się 500 m od firmy odbiorcy a nie będzie to stacja paliw przy głównej drodze i w czasie takiego postoju dojdzie do kradzieży towaru?

 

Czy w takim przypadku wypłaci odszkodowanie za szkodę z polisy OCP?

 

A teraz zapis, który zasługuje na szczególną uwagę:

 

2.6. Podczas każdego postoju w w/w okolicznościach, kierowca zobowiązany jest (…) co najmniej co godzinę dokonać dokładnej kontroli stanu pozostawionego pojazdu.

 

Kierowca wprawdzie może zaparkować pojazd z towarem nie tylko na parkingu strzeżonym i można to uznać za plus tych warunków OCP, ale przywołane warunki niestety nie pozwolą mu spać. Kontrola stanu pozostawionego pojazdu co godzinę, o ile nie specjalnie przeszkadza w odpoczynku, wyklucza jakikolwiek sen. Jeżeli więc kierowca jedzie z Polski do Wielkiej Brytanii, nie może spać przez kilka dni, gdyż każdy sen ponad godzinę może być potraktowany przez ubezpieczyciela jako niedopełnienie warunków ubezpieczenia.

 

Reasumując, wynika z tego: parkuj gdzie Ci wolno, ale nie śpij, bo cię okradną.

 

Jakie szanse daje więc przewoźnikowi zakład ubezpieczeń na uzyskanie odszkodowania, proponując powyższe warunki?

 

 

Według mnie daje mu jedną szansę – na posiadanie ubezpieczenia dla ubezpieczenia i na zapłacenie składki. Reszta jest niewiadomą.

______________________________________

 

Czytajmy więc ze zrozumieniem warunki ubezpieczenia OCP. I najlepiej przed zawarciem umowy, bo po szkodzie może być już za późno.

 

 

www.cds-odszkodowania.pl

CDS
Wasze komentarze (1) »
Łysyjunior
(2014-09-23 15:09:42)
zgadzam się z tym artykułem ! zapłacić składkę nie ma problemu polisę przyślą nawet
listem poleconym na wskazany adres nawet nie trzeba tego robić osobiście ale jak
starałem się o zwrot pieniędzy za uszkodzoną jedną paletę proszków do prania to
okazało się już to nie takie proste :)
Zobacz więcej »

etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

CDS o sobie

www.cds-odszkodowania.info działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora, OCP w ruchu kabotażowym na terenie Niemiec i OC zawodowej przewoźnika do licencji). Wspieramy również przewoźników w zakresie obsługi roszczeń i szkód transportowych (postępowania odwoławcze i sądowe oraz windykacja wierzytelności), obsługi szkód komunikacyjnych z AC (pojazdy ciężkie), prawa przewozowego i cywilnego, procedur związanych z likwidacją szkód, obsługi prawnej powstałych szkód, oceną ryzyka w firmach transportowych i spedycyjnych.