W marcu 2012 roku zrobiłem kilka analiz dotyczących wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. w kontekście dokumentowanie zdolności finansowej przy ubieganiu się o licencje transportowe i wypisy na drogowy przewóz towarów.
Liczne sygnały napływające ze środowiska transportowego oraz od ekspertów
doprowadziły wreszcie do zmiany ustawy o transporcie drogowym, która w tym zakresie
wprowadza modyfikacje. Zmiany mają poprawić istniejące prawo i wyprostować to, czego ustawodawcy nie udało się
wprowadzić nowelą ustawy z dnia 16 września 2011 roku. Czy obecna nowelizacja
poprawi błędy i nowe prawo będzie bardziej korzystne dla przewoźników
towarowych, czy może to tylko nieistotna kosmetyka?
Dnia
24 kwietnia 2013 r. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie
drogowym z dnia 05 kwietnia 2013 r. Dnia 16 maja 2013 r. nowa ustawa została
ogłoszona w dzienniku ustaw z 2013 roku pod poz. 567, tym samym nowe przepisy
wejdą w życie z dniem 15 sierpnia 2013 r. (z
wyjątkiem kilku przepisów, które będą obowiązywać od 16 lipca 2013 r.). Zatem
od 15 sierpnia 2013 r. przy ubieganiu się o licencje i wypisy będą obowiązywały
już nowe, zmienione przepisy. Co zatem zmieni się w kwestii dokumentowania
przez przewoźników zdolności finansowej?
Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego I Rady (WE) nr 1071/2009 dotyczy przedsiębiorców, a
więc wszystkich podmiotów zdefiniowanych w art. 2 ust 4, wykonujących przewozy
towarów w celach handlowych (art. 7 ust. 1, zdanie pierwsze). Z art. 7 ust. 1,
zdanie drugie wynika, że każdy przedsiębiorca wykonujący przewozy towarów jest
zobowiązany wykazać rocznym
sprawozdaniem finansowym, że „… co roku
dysponuje kapitałem i rezerwami w wysokości 9.000 EUR w przypadku
wykorzystywania tylko jednego pojazdu i 5.000 EUR na każdy dodatkowy
wykorzystywany pojazd.”. Art. 7 ust. 1, akapit trzeci
wskazuje, że „pozycje księgowe, o których
mowa w akapicie pierwszym (kapitał i rezerwy – JR), odpowiadają pozycjom
określonym w czwartej dyrektywie Rady 78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. …”.
KOMENTARZ
Czwarta dyrektywa Rady 78/660/EWG z
dnia 25 lipca 1978 r. ma zastosowanie do spółek akcyjnych, spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółek komandytowo-akcyjnych (art. 1 ust. 1 czwartej
dyrektywy w wersji skonsolidowanej, 1978L0660-PL- 16.07.2009-009.001). Regulacja
ta nie dotyczy osób fizycznych oraz spółek cywilnych, jawnych i komandytowych. GITD
w komunikacie wydanym dnia 23 grudnia 2011 r. wyjaśnił, że „Przez pojęcie sprawozdania rocznego należy
rozumieć sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie i na zasadach
określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst
jednolity Dz. U. z 2009 Nr 152 poz. 1223 ze zmianami). Do sporządzenia takiego
sprawozdania zobligowane są podmioty określone w art. 2 ustawy o
rachunkowości.”. Z art. 2 ustawy o rachunkowości wynika, że osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne i
partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i
operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w
walucie polskiej 1.200.000 euro nie są
zobowiązane do wykonywania sprawozdań finansowych.
_________________________________________
Można zatem stwierdzić, że już przed wejściem w życie ustawy
z dnia 16 września 2011 r. w tym zakresie wszystko było jasne. Ale jak wobec
tego mieli dokumentować zdolność finansową ci przewoźnicy, którzy nie mieli
obowiązku jej dokumentowania sprawozdaniem finansowym? Parlament
Europejski dał polskim przewoźnikom możliwość dokumentowania zdolności
finansowej w sposób inny, aniżeli sprawozdaniem finansowym. W drodze odstępstwa
od art. 7 ust. 1 rozporządzenia 1071/2009, ust. 2 dał im bowiem możliwość wykazania
swojej zdolność finansowej za pomocą „…zabezpieczenia,
takiego jak gwarancja bankowa lub ubezpieczenie, w tym ubezpieczenie
odpowiedzialności zawodowej z jednego lub kilku banków lub innych instytucji
finansowych, w tym przedsiębiorstw ubezpieczeniowych, …”.
KOMENTARZ
Dokumentowanie zdolności
finansowej na podstawie gwarancji bankowej lub ubezpieczenia okazało się dla
przewoźników barierą nie do przejścia, gdyż uzyskanie gwarancji bankowej było
bardzo trudne ze względu na dość wysokie wymagania banków, natomiast rynek
ubezpieczeniowy nie dysponował produktem, który spełniałby wymagania
rozporządzenia 1071/2009. GITD na początku roku wprawdzie akceptował polisy OCP
lub nawet polisy AC jako zabezpieczenie zdolności finansowej, ale po uzyskaniu
opinii z kancelarii Ambrożuk Dąbrowski Wesołowski Radcowie Prawni Spółka
Partnerska ze Szczecina z dnia 2 kwietnia 2012 r., wycofał się z tego, tym
samym nie pozostawiając przewoźnikom żadnego wyboru – niektórym nie dając wręcz
możliwości uzyskania licencji transportowej. W połowie roku powstałą lukę
wypełnił nowy na rynku ubezpieczeniowym produkt, jakim było ubezpieczenie OC
zawodowej przewoźnika. GITD uznał ten produkt za zgodny z wymogami
rozporządzenia, zatem przewoźnicy mieli już narzędzie pozwalające na uzyskiwanie
licencji międzynarodowej i wypisów. Gorzej było w starostwach, ale z biegiem
czasu również te urzędy akceptowały takie polisy.
Problemów ciąg dalszy
Pomimo, iż przewoźnicy mieli już
możliwość dokumentowania zdolności finansowej pozostał problem, który dotyczył
sprawozdań finansowych a dokładnie ich poświadczania. W tej kwestii art. 7 ust.
1 rozporządzenia 1071/2009 nakłada obowiązek poświadczania sprawozdań
finansowych „przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę”, co dla
wielu nie było jasne. Środowisko TSL uważało, że osobą odpowiednio upoważnioną
do poświadczania sprawozdań finansowych może być zarząd spółki lub właściciel
firmy w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą. Jedyna
wykładnią w tym aspekcie była wzmianka w komunikacie GITD z dnia 23 grudnia
2011 r., że „Sprawozdanie
roczne winno być potwierdzone przez biegłego rewidenta (w sytuacji, przepisy
ustawy o rachunkowości wymagają dokonania badania takiego sprawozdania) lub
przez organ statutowy spółki uprawniony do zatwierdzenia takiego sprawozdania
rocznego.”. Znowelizowana ustawa z dnia
16 września 2011 r. niestety nic w tym zakresie nie regulowała, w związku z czym
różnie było w samym Bds.TM podległym bezpośrednio GITD a starostwa w ogóle nie
wiedziały jak do te podchodzić i z ostrożności akceptowały jedynie sprawozdania
finansowe poświadczone przez audytora. Nieliczne sprawy prowadzone przez Samorządowe
Kolegia Odwoławcze oraz głosy napływające ze środowiska TSL sytuacji nie
zmieniły.
Ciąg dalszy artykułu opisujący:
·
jak ma wyglądać poświadczanie sprawozdań finansowych
po nowemu?
·
czy i w jakim stopniu nowa ustawa zmieni licencje
transportowe?
·
co ze starymi licencjami?
znajdziecie w czerwcowym wydaniu TSLbiznes
(nr 06/2013) oraz na stronie CDS:
http://www.cds-odszkodowania.info/informacje-transportowe/
Jerzy Różyk
ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie
CDS Kancelaria
Brokerska
Skomentuj » |
etransport.pl - nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum i autorów publikacji na stronach parking.etransport.pl. Osoby zamieszczające wypowiedzi i publikacje naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przeczytaj inne teksty CDS
CDS o sobie